Традиційні бізнесмени здебільшого лише прагнуть отримати прибуток, а метою соціального підприємця, поруч із заробітком, є і вирішення важливої соціальної проблеми: безробіття, забруднення довкілля, працевлаштування людей із вразливих категорій, забезпечення продовольчої безпеки тощо.
«У таких підприємців висока соціальна чутливість і цінності: турбота про інших не менш важлива для них, ніж самореалізація й комерційний успіх. Вони конкурують на ринку з традиційними комерційними компаніями завдяки інноваційності та соціальній орієнтованості», – так, наприклад, охарактеризував соціальних підприємців представник «Української соціальної академії» Михайло Мельник.
Часто соціальним підприємництвом починають займатися люди, які особисто зіткнулися з певною проблемою, знайшли шлях її вирішення та хочуть поділитися досвідом. Отже, звичайний підприємець оберігає «секрет фірми», тоді як соціальний не проти розповісти свою історію успіху та дати корисні поради, які стануть у пригоді іншим.
Приклади: жінка, дитина якої має алергію на лактозу, відкриває безлактозну кав’ярню; їдальню при ветеранському центрі відкриває колишній воїн, який за станом здоров’я уже не може перебувати на передовій, але прагне підтримувати побратимів і земляків; козячу ферму та виробництво домашніх сирів засновує багатодітна родина, яка турбується про якісне і здорове харчування; соціальні майстерні з працевлаштуванням колишніх алко- та наркозалежних створює підприємець, який і сам раніше мав таку залежність тощо. Такі підприємці, як правило, гуртуються та підтримують одне одного, зокрема початківців.
Хоча термін «соціальне підприємництво» наразі не має чіткого визначення у правовому полі, проте соціальна складова такого бізнесу має певні критерії та береться до уваги як споживачами, так і партнерами, інвесторами і грантодавцями.
Отже, аби ваш бізнес визнали соціальним, треба, звісно, бути підприємцем (або, як виняток, виконувати соціальну місію в межах громадської чи некомерційної організації). Також необхідно мати соціальну мету, яка має бути зазначена в статуті чи в інших організаційних документах.
Публікація написана в межах проєкту «Мережа мужніх»: центр розвитку соціального підприємництва для ветеранів» ГО «Подільська агенція регіонального розвитку» впроваджує за підтримки Українського ветеранського фонду.