Головна / Новини / У Жмеринці обговорили, як вижити сільським школам в умовах децентралізації

У Жмеринці обговорили, як вижити сільським школам в умовах децентралізації

03/04/2015

У Жмеринці в районному відділі освіти відбулась зустріч заступника начальника відділу освіти Жмеринської районної адміністрації Жанни Твердохліб, директорів та вчителів сільських шкіл Жмеринського району із  виконавчим директором БО «Центр освітніх ініціатив» Оленою Шинаровською.

Метою зустрічі було обговорення майбутньої долі загальноосвітніх навчальних закладів після добровільного об’єднання громад у Жмеринському районі.

Олена Шинаровська розповіла освітянам про те, як вижити в умовах децентралізації сільським школам. Як приклад вона навела досвід Польщі.

«Поляки дали можливість вибору: хочеш, щоб була школа – відповідай за неї, адже школа – центр розвитку громади. Аби школа збереглася за умов децентралізації, можна об’єднати початкову школу і дитсадок» - каже О. Шинаровська.

За словами Шинаровської, у Польщі поряд з класичними, повноцінними дитячими садочками в багатьох містах і селах існують так звані «міні-садочки», в яких дитина протягом дня перебуває максимум п’ять годин без обов’язкового харчування і сну. У таких садочках немає обов’язкового поділу на вікові групи, а навчання проводиться за спеціальними методиками для різновікових груп. Утримання таких короткотермінових груп фінансується коштом місцевого самоврядування.

Олена Шинаровська зазначає, що потрібно, аби школою управляла громадська організація.

«Насправді здається, що це страшно, але треба повірити, адже це люди вашої громади і вони не хочуть поганого для своїх людей», - каже Олена.

Також Шинаровська розповіла, що згідно з результатами досліджень, проведених польськими вченими, інвестиції в дитину дошкільного віку в чотирикратному розмірі повертаються в дорослому віці.

Дитині достатньо 18 годин в тиждень занять в групі, щоб бути підготовленою до школи. Дорослі, які відвідували дошкільні навчальні заклади, краще заробляють, рідше потрапляють у в’язницю, рідше звертаються по матеріальну допомогу.

Завдяки дошкільній освіті також можна вирівняти суттєві різниці в розвитку і соціальному становищі дітей.

За словами Олени Шинаровської сільські громади мають навчитися освіту побудувати так, щоб вона перетворилася на послугу, щоб діти хотіли йти саме до тієї школи, навіть якщо вона знаходиться далі територіально.

Нагадаємо, Жмеринський район є підписантом меморандуму про співпрацю щодо реалізації польсько–українського проекту «Український шлях самоврядування».   

Нагадуємо, що у Вінниці реалізовується проект «Вирішення конфліктів та подолання поляризації в Україні», що впроваджується  ГО "Подільська агенція регіонального розвитку" в партнерстві з Інститутом миру і порозуміння.