19/08/2023
Продовжуємо розповідати про соціальне підприємництво у рамках проєкту «Мережа мужніх»: центр розвитку соціального підприємництва для ветеранів», який впроваджується за підтримки
Український ветеранський фонд.
Сьогодні трохи про соціальне підприємництво у світі.
У різних країнах поширені різні концепції та різні суб’єкти функціонування соціального підприємництва. Подекуди серед суб’єктів такого підприємництва переважають неприбуткові організації, в інших місцях – соціальні підприємства, об’єднання соціальних підприємців, фонди для підтримки соціального підприємництва тощо. Варто зауважити, що межі між ними не завжди чіткі.
Так, у країнах Північної та Південної Америки суб’єктами соціального підприємництва найчастіше є неприбуткові недержавні організації (НПО). Прибуток від такої діяльності використовується на реалізацію статутних цілей організації, адже місія і цілі НПО спрямовані саме на вирішення соціальних проблем, надання послуг цільовій групі та на покращення якості життя.
Це пояснюється тим, що, наприклад, у США існують міцні традиції самоорганізації населення, тому велику частину соціальних проблем вирішують НПО (NGO), отримуючи фінансування від цільової групи, населення, держави та донорів.
А в Європі, де традиції громадських об’єднань менш потужні, соціальне підприємництво визначається переважно як бізнес із соціальною місією, тобто такий бізнес, у якому на перше місце виходить соціальний ефект, а фінансова ефективність опиняється на другому місці, все ж залишаючись вагомою.
Скажімо, провідним критерієм соціальних підприємств у Великій Британії є колективна форма власності, а діяльність їхня спрямовується на користь територіальної громади. Тобто суб’єктом соціального підприємництва там є бізнесові підприємства з соціальною місією.
У Швейцарії та багатьох країнах Азії і Африки більш поширена основа соціального підприємництва – діяльність приватних та громадських фондів, створених для розвитку й популяризації соціально-економічної діяльності заради покращання становища громад та відновлення соціальної справедливості. За такої концепції провідною є роль соціальних підприємців, які є лідерами змін, новаторами і рушіями соціальних перетворень у громадах.
Такі лідери створюють фундації, діяльність яких полягає в пошуку, навчанні та підтримці соціальних підприємців, у залученні ресурсів, обміні досвідом, формуванні мережі соціальних підприємців-новаторів тощо. І суб’єктом соціального підприємництва в такому разі переважно є людина та її діяльність у різним формах (ініціативна група в межах громади, соціальний підприємець, об’єднання соціальних підприємств)…
Проєкт «Мережа мужніх»: центр розвитку соціального підприємництва для ветеранів» спрямований на надання менторської підтримки ветеранам при започаткуванні та розвитку підприємництва. Тож в його межах планується організувати бізнес-навчання та менторінг для ветеранів, а також онлайн та офлайн консультації на постійній основі стосовно старту і розвитку ветеранського підприємництва.
Одна із ідей проєкту – підтримка та стартовий супровід підприємств, створених ветеранами, що базуватиметься на практичному досвіді діючого соціального підприємства «Системні рішення».