22 квітня об 11.30 в прес-центрі УНІАН відбулася прес-конференція «Чи стануть українські міста електронними?», під час якої було презентовано результати моніторингу ефективності впровадження системи електронного урядування в містах України, окреслено основні тенденції в становленні та розвитку електронного урядування на місцевому рівні. Крім того, учасники заходу спробували дати відповідь на питання чи стануть українські міста електронними в найближчому майбутньому і які кроки повинні бути здійсненні в цьому напрямку як на місцевому так і на державному рівні.
Прес-конференцію розпочав виконавчий директор ГО «Подільська агенція регіонального розвитку» Олег Левченко, представивши результати моніторингу ефективності впровадження системи електронного урядування в містах України, що був здійснений коаліцією неурядових організацій: ГО «Подільська агенція регіонального розвитку», Асоціація міст України, ГО «Інститут громадянського суспільства», Transparency International Україна, Громадянська мережа «ОПОРА», Асоціація «Міста електронного врядування України»та Національним центром електронного урядування за підтримки Міжнародного фонду «Відродження» та Міжнародної неурядової неприбуткової організації «Інститут глобальних трансформацій».
Моніторинг був спрямований на дослідження якості впровадження та розвитку двох базових інструментів електронного урядування: офіційні веб-сайти та система електронного документообігу органів місцевого самоврядування 100 найбільших міст України. Оцінка веб-сайтів здійснювалася за 83-ма показниками, що відображали рівень інформаційної наповненості сайтів, наявність інструментів для зворотного зв’язку та надання послуг, зручність веб-сайтів у користуванні, оперативність оновлення інформації.
«Якщо інформаційна наповненість загалом знаходиться на достатньому рівні, то використання інструментів зворотного зв’язку та надання послуг на більшості проаналізованих сайтів знаходиться на надзвичайно низькому рівні – лише 10 із 100 міст отримали більше половини балів від максимально можливого, системи електронних звернень, на більшості сайтів реалізовано лише 2-3 інструменти із 23 зазначених в методології моніторингу», - зазначив Олег Левченко.
З метою оцінки рівня впровадження системи електронного документообігу в містах України до міських рад будо направлено запити стосовно наявності та використання системи е-документообігу в діяльності ОМС. Міські ради 8-ми міст відповідь на запит не надали, ще 2 міста відмовилися надавати інформацію щодо функціонування системи внутрішнього електронного документообігу у відповідних органах місцевого самоврядування.
«Загалом, дослідження показало, що загальний рівень впровадження та розвитку системи електронного урядування в органах місцевого самоврядування залишається достатньо низьким. Лише третина міст використовує систему електронного документообігу, проте навіть в цих містах система не використовується в повній мірі і застосовується переважно з метою реєстрації звернень громадян, внутрішньої, вхідної та вихідної документації. Лише в 4-х містах 100% працівників задіяні у системі внутрішнього е-документообігу. В переважній більшості органів місцевого самоврядування не використовується електронний цифровий підпис», - прожовжує Олег Левченко.
Також Олег Левченко зазначає, що «сьогодні важливо відходити нарешті від «флешкового» документообігу і рухатися в напрямку комплексного розвитку електронного урядування. Електронні міста – це невідворотнє майбутнє нашої країни, сьогодні ми лише йдемо до нього, на цьому шляху існує ряд перешкод, в багатьох містах наразі розвиваються лише окремі елементи, відсутній системний підхід до впровадження електронного урядування, немає комплексного документу, який би регулював даний процес на рівні муніципалітетів, часто успіх розвитку тих чи інших інструментів тримається на ентузіазмі 2-3 людей. Дослідження показало, що немає чіткої кореляції між величиною міста та якістю впроваджуваних інструментів, на верхніх позиціях опинилися далеко не найбільші за величиною міста. Успіх залежить скоріше від бажання працювати в напрямку зростання прозорості, відкритості, спрощення взаємовідносин з громадою та зростання якості послуг, що надаються органами влади».
Представник ГО «Інститут громадянського суспільства» Сергій Корчинський, який протягом останніх років неодноразово здійснював моніторинг веб-сайтів органів місцевого самоврядування міст України, відзначив позитивні тенденції у якості веб-сайтів ОМС – зростає рівень наповненості, з’являються нові інструменти, такі як он-лайн-приймальні, можливість сплатити за комунальні послуги он-лайн тощо, проте, за його словами, болючим питанням для багатьох органів місцевого самоврядування залишається оприлюднення окремих документів – частина з них зовсім відсутня, інші – не завантажуються або створюються в незручному форматі, важкодоступні через відсутність системи пошуку на сайті.
Представник Громадянської мережі «ОПОРА» Тетяна Бойко акцентувала увагу на двох важливих функціях електронного урядування.
«Одна з функцій системи електронного урядування - формування довіри між владою та громадою, коли громадянин може чітко побачити як рухається його звернення, як працює орган влади це сприяє зростанню довіри, коли ж, приміром, частина інформації на сайті доступна, інша – відсутня або її досить важко знайти, виникає відчуття, що від людей щось приховують і довіра поступово зникає», – зазначила Тетяна Бойко.
Ще однією важливою функцією електронного урядування, на думку Тетяни Бойко, є зростання якості та прискорення надання адміністративних послуг, що чітко видно на прикладі багатьох зарубіжних країн, при цьому громадськість також має сприяти побудові електронної демократії, контролювати владу та вчасно вказувати на її помилки.
Як повідомила виконавчий директор Асоціації «Міста електронного урядування України» Валентина Дарнопих, з 1 квітня стартував національний конкурс кращих практик в сфері електронного урядування.
«Існує парадокс, коли за умов відсутності нормативно-правового документу, який би регулював процес впровадження системи е-урядування на місцевому рівні, багато міст вже сьогодні досить успішно розвивають окремі інструменти. Завдання конкурсу – спонукати органи місцевого самоврядування продемонструвати власні напрацювання, що стануть прикладом для інших міст, а також, показавши ряд реальних успішних практик, підштовхнути державу до більш активних дій у напрямку розвитку електронного урядування в містах України», - каже В. Дарнопих.
Президент Transparency International Україна Олексій Хмара вважає, що говорячи про електронне урядування, важливо зосередитися на трьох важливих аспектах: по-перше, це добре організовані процеси в середині самого органу влади, що забезпечуються якісною системою електронного документообігу, по-друге, це легкий доступ до інформації про діяльність органів влади та місцевого самоврядування, в тому числі до тих документів, що ними створюються, по-третє – це майданчик для спілкування громади та влади, що створений та діє у форматі, зручному для обох сторін.
Як повідомив Олег Левченко, підводячи підсумки прес-конференції, метою моніторингу ефективності впровадження системи е-урядування в містах України було показати містам та їх очільникам де насправді вони знаходяться на даний момент щоб спонукати до подальших активних дій у напрямку розбудови електронної демократії в містах України. Чи відбудуться зміни у рівні розвитку інструментів е-урядування протягом 2013 року можна буде оцінити під час наступного моніторингу, проведення якого заплановано на кінець поточного року.
Для довідки: Звіт за результатами моніторингу ефективності впровадження системи електронного урядування в містах України та умови Конкурсу кращих практик в сфері електронного урядування розміщено на веб-порталі Муніципально-громадського центру е-урядування: www.e-gov.in.ua.
ГО «Подільська агенція регіонального розвитку»
м. Вінниця, вул. Червоних партизан, 7
info@pard.org.ua
(0432) 69 44 32