Залучення підлітків, які змушені були виїхати з окупованих територій, є досить складним процесом, оскільки вони втратили багато соціальних зв’язків і на новій території відчувають внутрішній дискомфорт і певні обмеження щодо можливості розвитку. Також є економічні загроза, зокрема, відсутність коштів у батьків робить дітей менш конкурентними у їхньому середовищі.
Саме тому ідея щодо створення навчально-технічних просторів «Maker Space» в межах проєкту «Покращення залучення та інтеграції підлітків, які постраждали від війни, у приймаючі громади» за підтримки гуманітарної агенції Diakonie Katastrophenhilfe пов’язана більше з бажанням зробити підлітків ВПО більш конкурентними, залучити до системи психологічної підтримки та дати можливість сформувати додаткові навики, які б відійшли від рівня навчально-професійної освіти до інноваційних підходів.
У межах проєкту на базі чотирьох навчальних закладів було створено навчально-технічні простори «Maker Space». Такі два простори запрацювали у місті Вінниця, один у Кам’янці-Подільському (Хмельницька область) та один у Черкасах.
Простори «Maker Space» фактично є магнітами, які пропонують нові можливості для підлітків і роблять систему гуманітарної допомоги більш інноваційною та ефективною.
Будучи в просторах «Maker Space», ми бачимо в очах підлітків зацікавленість та бажання ставати новими.
Крім того, в межах проєкту запланновано створювати продукти, які стосуються практики, консультування і допомоги підлітків у професійних закладах. Підлітки з тренерами під час активностей займатимуться розробкою безпекових продуктів таких, наприклад, як контроль клімату в аудиторії, засоби ідентифікації під час дорожнього руху тощо, які мають підвищувати рівень безпеки самих підлітків.
Завдяки «Maker Space» підлітки мають можливість працювати над спільними проєктами, долучаючись до командної роботи та спільної відповідальності. Підлітки зустрічаються, спілкуються та налагоджують нові дружні стосунки, створюючи платформу для вивчення нових навичок, які можуть бути цінними в їх майбутньому професійному житті. Таким чином підлітки, які є ВПО, та місцеві підлітки можуть разом відвідувати семінари та тренінги, обмінюючись досвідом і знаннями.
Простори наповнені сучасним обладнанням, а підлітки ВПО мають можливість опанувати програмування, Arduino та 3-D моделювання, отримати психологічне консультування, пройти курси з надання домедичної допомоги і фізичної безпеки, взяти участь у хакатоні ті інших активностях.
Своїми враженнями щодо участі у проєкті поділилися наші учасники
«Я приїхав із Запоріжжя. У Maker Space мені подобається підхід до навчання – тут усе подають так доступно і цікаво, а головне, безкоштовно, що є великою перевагою. Я також брав участь у тренінгу з домедичної допомоги і мені дуже сподобалося. Я розумію, що ці навички можуть знадобитися будь-коли, і важливо бути готовим до подібних ситуацій. Я мрію через пів року знайти роботу, щоб мати стабільний дохід і змогу займатися тим, що я люблю. Знання, які я здобуваю тут, в Maker Space, з програмування, і робота з різним обладнанням стануть мені в нагоді», - розповідає 15-річний Денис Лазаренко, який відвідує «Maker Space», створений на базі Вінницького технічного фахового коледжу.
«Мене звати Дмитро Федорченко, я приїхав із міста Охтирка, що в Сумській області. Опинившись у Maker Space, я відразу відчув якусь таку свою атмосферу у цьому місці, всі привітні і щирі. Мені подобаються інструменти та прилади, які тут є – усе, що потрібно для творчості та розвитку власних ідей. Думаю, що знання з 3D-друку, Arduino та програмування допоможуть мені у реалізації майбутніх мрій. А мої мрії – це кар’єра, створення власного проєкту . Я хочу втілювати ідеї, які будуть корисні людям та змінюватимуть світ на краще», - розповідає ще один із учасників проєкту.
Однією з ідей проєкту було через інновації підвищити рівень гуманітарної допомоги та формування конкурентності та адаптації підлітків ВПО в приймаючих громадах.
«Цей проєкт підіймає рівень нашого професійно-технічного училища, яке з перших днів повномасштабного вторгнення прийняло сотні ВПО. Тому ми маємо великий досвід комунікації та підтримки людей, які змушені були тікати від війни. Відчуття того, що наразі час перейти від простої передачі їжі чи одягу до підвищення можливостей дітей та їх родин, щоб бути більш економічно стійкими та відчувати перспективу в громаді. Наш навчальний заклад має тісну співпрацю з різними гуманітарними організаціями, які вибудовують сталу систему взаємодії та розвитку всього потенціалу гуманітарної підтримки. Ми дуже вдячні за те, що сьогодні у нас є не перший проєкт, який дає можливість професійно-технічному училищу вийти з рівня простої бурси до рівня закладу, що формує людський потенціал відбудови України», - зазначає Валерій Дяків, директор Державного навчального закладу «Центр професійно-технічної освіти №1 м. Вінниці», на базі якого створено один із «Maker Space».