Головна / Новини / Українська делегація переймала досвід «Прозорого міста» у Словаччині

Українська делегація переймала досвід «Прозорого міста» у Словаччині

14/04/2015

З 6 по 10 квітня українська делегація здійснила візит до Словаччини з метою більш поглибленого ознайомлення та перейняття досвіду формування моделі «Прозорого міста» на прикладі м. Мартін. До складу делегації увійшли представники міських рад та неурядових організацій Вінниці, Миколаєва, Луцька та Івано-Франківська, що є безпосередньо задіяними у впровадженні проекту у відповідних муніципалітетах, а також експерти інших міст, що входять до Асоціації міст е-урядування України (Київ, Львів, Дніпропетровськ, Енергодар).

Проект «Українське прозоре місто: пілотна модель електронного урядування для покращення надання адміністративних послуг» розроблений спільно фахівцями ГО «Подільська агенція регіонального розвитку» та Департаменту інформаційних технологій Вінницької міської ради та підтриманий Представництвом Європейського Союзу в Україні. Він розпочався у 2013 році і триватиме до травня 2015 року. Основна мета проекту – створення пілотної діючої моделі Прозорого міста у Вінниці та формування алгоритму для реалізації концепції в інших муніципалітетах України.

Як еталонну модель було обрано досвід м. Мартін (Словаччина), яке володіє унікальними напрацюваннями в сфері розвитку інструментів прозорості. Зокрема, в червні 2011 року м. Мартін нагороджене сертифікатом ООН «Краще врядування в публічному секторі» за перемогу в категорії «Попередження та протидія корупції в публічному секторі», а в листопаді того ж року отримало «Сертифікат кращої практики» Європейського Інституту Публічного Адміністрування, стало одним з найяскравіших прикладів належного урядування.

В рамках 5-денного стажування відбулись  поїздки до м. Мартін (екскурсія міською радою) та Братислава (презентації експертів неурядової організації Transparency International Slovakia). Учасники делегації мали змогу ознайомитись із практичними аспектами надання електронних послуг, проведенням електронних аукціонів, громадських закупівель, відкритих конкурсів на отримання вакантних посад в органах місцевого самоврядування, громадських опитувань онлайн, оприлюднення на сайті інформації про бюджетні витрати та надходження, засідань ради та «щоденника мера» тощо.

Йозеф Петраш, незалежний експерт у сфері впровадження та розвитку моделі «Прозорого міста», що має значний досвід роботи у міській раді м. Мартін, детально розповів про механізми та етапи впровадження цієї моделі. Окрім того, він представив два нові проекти у сфері боротьби з корупцією – «Прозора партія» та «Відкриті вибори».

Фахівці з громадської організації Transparency International Slovakia ознайомили учасників української делегації з результатами своєї роботи – проведення аудиту для органів місцевого самоврядування та  моніторингу відкритості 100 найбільших муніципалітетів Словаччини. Дані напрацювання є дуже корисними, оскільки можуть бути апліковані також в українських містах.

Для довідки:

Проект триває 24 місяці та втілений у два етапи:

Етап І (червень 2013 – травень 2014рр.) спрямований на створення, тестування та впровадження моделі Прозорого міста в м. Вінниця, заснованої на ІТ-рішеннях для покращення онлайн доступу до інформації про місцеве самоврядування, доступу до адміністративних послуг та інших важливих муніципальних функцій.

Етап ІІ (червень 2014р. – травень 2015р.) передбачає поширення отриманого досвіду та впровадження пілотної моделі е-урядування в трьох інших містах України: Луцьк, Івано-Франківськ та Миколаїв. Дані міста продемонстрували високу зацікавленість у формуванні прозорості надання адміністративних послуг на основі інноваційних ІТ-технологій.

В процесі реалізації першого етапу проекту було детально вивчено досвід м. Матін, проаналізовано рівень розвитку подібних інструментів у Вінниці, сформовано та впроваджено комплексну модель Прозорого міста шляхом проведення наступних заходів:

1. Модернізація зовнішнього веб-порталу Вінницької міської ради:

- реалізовано двоступеневу реєстрацію на зовнішньому порталі (авторизація з документами в одному з центрів надання послуг та надання можливості користування послугами через інтернет, а також в майбутньому отримання картки-ідентифікатора мешканця);

- розроблено модуль онлайн спілкування з диспетчерською/консультаційною службою;

- створено модулі для публікації відкритої інформації (оренда комунального майна, земельних ділянок, міські фінанси, місця розміщення реклами, розміщення гаражів, громадські слухання, розподіл муніципального житла, моніторинг спецтехніки);

2. Розробка та модернізація баз даних внутрішнього порталу для можливості онлайн публікації:

- розроблено бази даних «Статистика щодо  дитячих майданчиків» (існуючі, ті, що плануються, прив''''язка до ГІС;;

- здійснено реконструкцію бази даних "Рекламоносії" для можливості зовнішньої публікації;

- проведено реконструкцію бази даних «гаражі» для можливості публікації на зовнішніх ресурсах;

- здійснено реконструкцію та розробку модулів до бази даних «Об''''єкти нерухомого майна комунальної власності» - вільні і в оренді (преамбула, паспорт об''''єкта, фото, план, прив''''язка до ГІС, перелік і шаблони документів);

- створено базу даних департаменту фінансів (доходи бюджету, структура доходів бюджету, видатки бюджету, структура видатків бюджету, економічна структура видатків бюджету, видатки на соціальний захист);

- здійснено реконструкцію база даних договорів на благоустрій (з прив''''язкою до ГІС) та план робіт по благоустрою (виконані, заплановані) для можливості публікації на зовнішніх ресурсах;

- вдосконалено базу даних диспетчерської служби для надання змоги проводити онлайн консультації та публікації на зовнішні ресурси;

- розроблено базу даних конкурсів по земельних ділянках та її публікація

- проведено роботи з синхронізації баз даних, які потрібно виконати при запуску модулів оператором;

3. Розробка сервісу перегляду модулів «Прозорого міста» та інтеграції інформації з зовнішнього сайту на мобільних пристроях (android, apple ios):

- створено довідник для громадян та гостей міста (екстрені телефони, телефони закладів освіти/медичного обслуговування/музеїв та ін. з їхніми адресами);

- опубліковано розклад руху громадського транспорту;

- створено можливість поставити запитання та отримати відповідь від конкретного представника влади;

- створено додаток «Музейний гід»;

- створено Афішу та можливість замовлення квитків: театр/музей/кіно;

- створено додаток «Туристичний гід»;

- розділ «Новини офіційного сайту ВМР»;

- розміщено основні розділи офіційного сайту ВМР;

- можливість перевірки стану звернення в «Прозорий офіс»;

- можливість перевірки проходження черги в «Прозорий офіс»;

- проведено роботи, пов’язані з наповненням системи базовою інформацією;

4. Інтеграція модулів «Прозорого міста» з геоінформаційною системою міста та її публікація для громадян:

-  вдосконалено сервіс «Мапа звернень» для можливості публікації інформації з модулів «Прозорого міста»;

-  оновлено сервіс «Мапа звернень» для зручного доступу з мобільних пристроїв;

-  проведено роботи, які потребують початкової синхронізації інформації між сервісами.

Реалізація даних кроків дала змогу розробити вітчизняну модель «Прозорого міста», яка може бути використана в інших містах України з метою подолання корупції, зростання довіри між громадянами та владою, підвищення доступу до інформації та покращення якості надання адміністративних послуг.