Головна / Новини / Проект «Вільно. Без перепон»: висновки та поради щодо доступності

Проект «Вільно. Без перепон»: висновки та поради щодо доступності

15/07/2017

Тема доступності для людей з інвалідністю до об’єктів соціальної та інженерно-транспортної інфраструктури розглядається щороку. Однак суттєві проблеми не зникають. В рамках міні-проекту «Вільно. Без перепон» у смт Теплик Вінницької області було проведено моніторинг доступності адміністративних будівель.

Міні-проект реалізовувався за підтримки ГО «Подільська агенція регіонального розвитку» в рамках проекту «Активні громадські дії на подолання гуманітарної кризи в Україні», що реалізує Громадська спілка «Освітній дім прав людини в Чернігові» при сприянні Національного фонду на підтримку демократії (NED). Проект є частиною плану дій Всеукраїнської освітньої програми «Розуміємо права людини».

В межах проведеного моніторингу доступності в смт Теплик проекту «Вільно. Без перепон» було перевірено 32 установи, які розташовані у 18 об’єктах в центральній частині селища. На основі отриманих кількісних даних можемо засвідчити, що розпізнавальний знак кнопки виклику був розміщений лише на 3 об’єктах; пандус, який відповідає будівельним нормам (тобто, ухил до 8-10 градусів) – мали 5 об’єктів; пандус, який не відповідає будівельним нормам – 12 об’єктів; доступних об’єктів без пандуса було 2; кнопка виклику розміщена на 6 об’єктах, але з них жодна не працювала. Щодо ширини дверей, то якщо взяти за норму 80-90 см (в ідеалі від 85 см), то нормам відповідали двері 6 об’єктів, а вузькими двері виявилися в 11 об’єктах. Стосовно прилеглої території, то достатньо пристосованою та доступною вона виявилася поблизу 10 об’єктів, а з перешкодами – біля 6 об’єктів.

Також на підставі результатів фокус-групи стала очевидною низька ефективність самоорганізації людей з інвалідністю в Теплику, які були зневірені у захисті своїх прав або ж обрали пасивну тактику «очікування змін». Малоактивними визнано і дії місцевої влади в Теплику, хоча місцеве самоврядування отримує повноваження і фінансові можливості для реалізації прав людини, зокрема доступності. Тому необхідна негайна активізація роботи районного комітету доступності з залученням людей з інвалідністю, громадських активістів для створення платформи для обміну думками, досвідом та згуртування усіх представників громади, також проведення різноманітних консультацій. Звісно, потрібно висвітлювати у місцевих ЗМІ цю проблему, а не замовчувати її. Також надалі важливе проведення регулярних моніторингів доступності для контролю за дотриманням будівельних норм.

На початку липня громадські активісти ще раз вирішили перевірити на доступність окремі публічні приміщення в Теплику, аби з’ясувати, чи виправлено недоліки. Так, кнопка виклику в селищній раді виявилася працюючою, але на виклик у райдержадміністрації ніхто не відреагував. Полагодили кнопку виклику й у Центрі зайнятості. При будівництві ветаптеки врахували побажання та поради моніторингової групи. Тепер і під’їзд, і сам пандус відповідають вимогам доступності. Проте, на жаль, не є доступним для людей з фізичними обмеженнями приміщення «Ощадбанку». Людина на візку досі не може нормально дістатися до банкомату, а саме на картку цього банку нараховують виплати для людей з інвалідністю. Нині йдеться зараз також про ремонт у тамтешніх вбиральнях, причому жодна з них не пристосована для маломобільних осіб. Окрема тема - якість доріг та зависокі бордюри, які часто унеможливлюють простий і швидкий доступ людей на візках до приміщень...

Ініціативна група проекту напрацювала рекомендації для органів місцевого самоврядування щодо забезпечення доступності публічних приміщень для людей з інвалідністю. Так, у при зведенні нових та переобладнанні наявних споруд слід керуватися законами України Закон «Про регулювання містобудівної діяльності», «Про будівельні норми», «Про архітектурну діяльність», «Про відповідальність за правопорушення у сфері містобудівної діяльності», «Про основи соціальної захищеності інвалідів України».

Серед конкретних порад, зокрема, такі:

У будинку повинен бути як мінімум один вхід, пристосований для МГН, з поверхні землі і з кожного доступного для МГН підземного або надземного переходу, з''''єднаного з цим будинком;

Зовнішні сходи і пандуси повинні мати поручні з урахуванням технічних вимог до опорних стаціонарних пристроїв згідно з чинними нормативними документами;

Ширина дверних і відкритих прорізів у стіні, а також виходів із приміщень і з коридорів у сходову клітку повинна бути не менше 0,9 м. При глибині косяка відкритого прорізу більше 1,0 м ширину прорізу слід приймати по ширині комунікаційного проходу, але не менше 1,2 м;

Дверні прорізи не повинні мати порогів і перепадів висот підлоги. За необхідності влаштування порогів їх висота або перепад висот не повинні перевищувати 0,025 м;

Максимальна висота одного підйому (маршу) пандуса не повинна перевищувати 0,8 м при уклоні не більше 8 %. При перепаді висот підлоги на шляхах руху 0,2 м і менше допускається збільшувати уклон пандуса до 10 %. У виняткових випадках допускається передбачати гвинтові пандуси;

Кнопка виклику використовується за умови недоступності приміщення, встановлюється поруч з вхідними дверима найближче до пандусу, на висоті 90 – 120 см…

Детальніше див. у документі ДБН В.2.2-17:2006 «Будинки і споруди. Доступність будинків і споруд для маломобільних груп населення» (http://ud.org.ua/publikatsiji/198-dbn-v-2-2-17-2006-budinki-i-sporudi-dostupnist-budinkiv-i-sporud-dlya-malomobilnikh-grup-naselennya).

Подібні дослідження будуть і надалі проводитися на території смт Теплик Вінницької області ініціативною групою проекту «Вільно. Без перепон» для поліпшення ситуації з доступністю в малих громадах України та для втілення політики, в основі якої – засади прав людини.

За посиланням ви можете переглянути відео-ролики, де показано доступність до адмінбудівель https://fex.net/#!415779652470

За детальнішою інформацією звертайтеся до куратора проекту: Євгенія Задорожна, (067) 3954040, (063) 5034563, yevgenia.zadorozhna@gmail.com