Головна / Новини / Доки держслужбовці не будуть готові до е-урядування, в Україні триватиме корупція

Доки держслужбовці не будуть готові до е-урядування, в Україні триватиме корупція

09/07/2015

Україна займає 87 місце в світі за розвитком електронних послуг. Електронна демократія забезпечила б громадянам та держустановами скорочення кількості документів, що вимагаються від суб’єкта звернення за рахунок запровадження міжвідомчої електронної взаємодії, відкриття доступу до державних інформаційних ресурсів, запровадження електронних форм взаємодії суб’єктів звернення та суб’єктів надання адміністративної послуг, що вже десятиліттями діє в Європі. Проблеми та перспективи е-врядування в країні обговорили представники влади та громадськості на Відкритому засіданні Громадської ради Державного агентства з питань електронного урядування України.

Україні для розвитку електронних послуг необхідно створити можливість доступу до інформації щодо порядку надання послуги, доступ до електронних форм документів, можливість подачі документів в електронній формі та повну автоматизацію всіх процедур (інформування, результат, оплата). Наразі маємо таку статистику використання українцями можливостей Інтернету щодо взаємодії з органами влади: 34% користуються базами даних законодавства, 29% громадян відвідують сайти органів влади та місцевого самоврядування та 27% шукають інформацію про роботу влади на сайтах держ. Органів та установ. Передбачається, що з розвитком е-демократії ці показники зміняться. Так, електронне врядування сприятиме реформам системи національної безпеки та оборони, децентралізації та державного управління, реформі у здійсненні державних закупівель, розвитку інформаційного суспільства та телекомунікаційної інфраструктури, а передусім – анти корупції, адже споживачу, пацієнту чи постраждалому можна буде не турбуватися про те, що його запит проігнорують, не розглянуть вчасно чи затребують хабаря.

Основними перешкодами  до впровадження електронної демократії є відсутність нової редакції Концепції розвитку е-урядування та план заходів з її реалізації, Закону «Про єдину систему електронної взаємодії», зміни до Закону «Про НПІ» та ін. Тому першочерговими кроками має стати розробка цих документів, а також впровадження Державної програми підготовки, перепідготовки та підвищення кваліфікації публічних службовців е-урядуванню.  «Насправді це питання стосується не тільки прозорості влади, а саме того, що електронне урядування знаходиться на межі трьох сторін – громадськості, влади і бізнесу. Ми можемо цей проект підтримувати, а уряд має дальше приймати рішення щодо постанов. Треба розуміти, що одного закону і однієї постанови дуже мало. Має бути ціла сфера формування та існування даних задля швидкого розвитку, тому є прохання долучатися до цієї ініціативи більш інтенсивно. Вибудовувати логіку здорової конкуренції в цій сфері», - наголошує Олег Левченко, Голова Громадської ради Державного агентства з питань електронного урядування України.

З середини червня розпочався проект по е-урядуванню за підтримки уряду Швейцарії в чотирьох регіонах, найбільш підготовлених на сьогоднішній день – Волинь, Дніпропетровщина, Вінниччина та Одещина. За словами Андрія Семенченка, директора Інституту вищих керівних кадрів НАДУ при Президентові України,  це спроба відпрацювати взаємодію як на горизонтальному, так і на вертикальному рівні у форматі «проб та помилок» на місцевому етапі, задля культивування пропозицій щодо ефективнішого запровадження на всіх  адміністративно-територіальні одиницях.

З активним впровадженням електронного врядування, усі дані про діяльність можновладців та чиновників стануть відкритими та доступними для кожного. Зокрема, це звіти про державний та місцевий бюджети, інформація про всі державні закупівлі, реєстр юридичних осіб, контакти посадових осіб, дослідницькі та наукові дані, рівень забруднення екології, показники начальних закладів, інформація про фінансову ситуацію та підзвітність уряду, статистика кримінальних правопорушень, розклад громадського транспорту тощо. «Ще варто попрацювати над тим, аби кожен громадянин розумів, яким чином його персональні дані приймаються інформаційними системами, як вони обробляються,  що з ними відбувається на всіх етапах», - додає Юрій Козлов, представник “Інформаційного центру” Міністерства юстиції України. Тому медіа-спільноті та громадському середовищі варто взяти участь у сприянні розвитку електронного врядування в країні.

За додатковою інформацією звертайтесь: Євген Чижик – 050 804 09 17.