+38 (0432) 69 44 32
Головна » Новини » ІМІ: Роль міської влади у редакційній політиці «традиційних» ЗМІ Вінниці

ІМІ: Роль міської влади у редакційній політиці «традиційних» ЗМІ Вінниці

Контент місцевих ЗМІ майже завжди залежить виключно від потреб власника. На жаль, у Вінниці майже відсутні самоокупні ЗМІ, тобто такі, які могли б заробити власні кошти для забезпечення власних потреб. Останні найчастіше перекривають саме власники, які є активними учасниками політичного життя регіону, а з недавнього часу – ще й країни.

У грудні 2016 експерти ІМІ провели моніторинг медіапрозорості у Вінниці. Із п’яти телеканалів три «не виконали закон, що зобов’язує публікувати дані про структуру власності». Разом з тим, Вінницька регіональна дирекція Філії національної телекомпанії «ВІНТЕРА» (колишнє ВДТ-6) є державним телеканалом, а отже його існування фактично пов’язане із державними дотаціями. ТРК «ВІТА» є міським комунальним підприємством, а отже, теж напряму залежить від «волі» міської ради. Телеканал «Вінниччина», інформацію про який не вдалося відшукати на сайті під час моніторингу, придбав у сина лідера екс-КПУ Симоненка вінничанин, екс-нардеп від «Партії Регіонів» Володимир Продивус.

Фактична власність телеканалів «Доба» і «Еверест» досі залишається невідомою. Хоча, їх присутність у медіа-просторі радше залишається віртуальною, так само, як і їхній вплив на аудиторію.

Радіостанції «Хвиля» та «Вінницьке обласне радіо» – структури НТКУ, тобто все тієї ж колишньої «ВДТ-6». Про незалежність їхньої редакційної політики від держави можна говорити рівно в таких самих межах, як і про незалежність редакційної політики «Вінтери». Радіо «Місто над Бугом» є комунальним підприємством Вінницької міської ради.

Радіостанція «Такт», інформація про власника якої досі відсутня на сайті, якщо вірити журналістам «Кореспонденту», належить одіозному вінницькому підприємцю-політику Володимиру Скомаровському. Інша радіостанція, «Лада-ФМ», яка у Вінниці працює на хвилях колишнього радіо «Вінниця», належить ТРК «Подільські комунікації», засновником якої є фактичний керівник «Лади» Ігор Шевченко.

Вінницькі друковані видання («Вінницька газета», «РІА - 20 хвилин», «Місто», «33 канал» та «РЕАЛ», «Вінниччина») демонструють – за результатами моніторингу ІМІ – свою прозорість. «Вінницька газета» і «Вінниччина» є комунальними ЗМІ. Відповідно, критичних матеріалів про міську чи обласну владу (в залежності від форми власності: «Вінницька газета» є міським комунальним ЗМІ, «Вінниччина» – обласним) там знайти майже неможливо. Наприклад, ще один комунальний ЗМІ, районна газета «Подільська зоря» «відзначилась» тим, що за весь період Революції Гідності опублікувала два матеріали про події в країні: перший – на початку грудня 2013 року із закликом тодішнього голови ОДА Мовчана про неприпустимість радикалізації, другий – після 25 січня 2014 року, коли активісти взяли штурмом будівлю Вінницької ОДА.

Засновник і власник медіа-корпорації «РІА» (газети «Ріа», «20 хвилин», інтернет-ресурс 20minut.ua) Олександр Човган формально є незалежним медіа-власником, що дозволяє йому позиціонувати свій інформаційний ресурс як незалежний. Разом з тим, дочірня структура «РІА-Форум» разом з ТОВ «Вінницьке перехрестя» є засновниками ТОВ «Медіа-СВ», мережі кіосків «Преса», де розповсюджуються друковані ЗМІ, сигарети, жувальні гумки. Саме «Медіа-СВ» має таку ж юридичну адресу, як і «РІА». Як стверджують вінницькі ЗМІ: «До квітня 2016 директором ТОВ «Медіа-СВ» був нинішній секретар Вінницької міської ради Павло Яблонський, який обраний від партії Гройсмана – Моргунова «Вінницька європейська стратегія». У 2006 році він був одним із засновників газети «Місто».

Одним із кінцевих бенефіціарів ТОВ «Медіа-СВ», як і ТОВ «Вінницьке перехрестя», як і ТОВ «Медіа дім РІА» є Алла Корчева. Свого часу Алла Корчева була PR-менеджером медіа-корпорації «RIA». Цікаво, що раніше ТОВ «Вінницьке перехрестя» було засновником газети «Місто». Зараз засновником ЗМІ є ТОВ «Місто». Хоча, зараз «перехрестя» має таку саме юридичну адресу, як і ТОВ «Місто».

Засновниками газети «33 канал» є нинішній депутат Вінницької обласної ради від «Батьківщини» Тетяна Редько та екс-депутат ВОР від партії «Єдність» та кандидат від «Батьківщини» на виборах-2015 Анатолій Жучинський. Звичайно, враховуючи політичні смаки засновників, газета полум’яно підтримує лінію Юлії Тимошенко. Та особливо у протистояння із міською владою не лізе – переважно газета «воює» з опонентами на «обласному рівні». Такі відстоювання інтересів спричинили конфлікт між виданням та керівництвом РПЛ на Вінниччині, в результаті чого голова фракції РПЛ у ВОР Сергій Кривешко подав в суд на «33 канал» із вимогою спростувати інформацію і відшкодувати йому 100 тисяч гривень.

Засновник газети «Вінницькі реалії» («Реал») та однойменного сайту є депутат Вінницької міської ради від «Вінницької європейської стратегії» (партія Гройсмана-Моргунова) Степан Безсолов. Проте, попри належність засновника і головного редактора газети до міської провладної партії заявляти про цілковиту упередженість «Реалу» не можна. В матеріалах видання є чимало тем із критикою міської влади.

Нардеп Вікторія Сюмар охарактеризувала інформаційну політику колишнього міського голови Вінниці таким чином: «Сам Гройсман є досить неконфліктною людиною, яка намагається вибудувати рівні стосунки з різними групами впливу. І я бачу з моніторингу, що він досить рівно виглядає на всіх телеканалах – його показують у позитивному ключі, він рідко отримує критичні удари. Це означає наявність домовленості з власниками телеканалів, інакше кажучи, з олігархами. Якщо по Яценюку била одна досить відома і потужна олігархічна група за допомогою кількох відомих політиків, то у Гройсмана ситуація більш сприятлива. В нього немає прямих ворогів, і це дає йому трохи більший люфт». Схожою манерою була інформаційна робота команди Гройсмана і у Вінниці. Такою ж її передали у спадок Сергію Моргунову.

Антон Булгаков, регіональний представник ІМІ у Вінницькій області

Матеріал підготовлено в рамках проекту «Мережа медіа-спостерігачів», який виконує ІМІ за підтримки Посольства США