+38 (0432) 69 44 32
Головна » Новини » Децентралізація: просто про складне

Децентралізація: просто про складне

1 березня у Вінниці в Книгарні «Є» відбувся медійний захід на тему «Децентралізація: просто про складне».

Організаційним партнером Громадської організації «ЕКСПЕРТНИЙ ЦЕНТР «АНАЛІТИКА, СУПРОВІД, КОНСАЛТИНГ РЕФОРМ»  стала ГО «Подільська агенція регіонального розвитку».

Децентралізація в довгостроковій перспективі є однією з ключових реформ в Україні. Процес децентралізації передбачає впровадження нових моделей управління як на центральному, так і на місцевому рівнях, з одного боку, і моделей взаємодії публічної влади і громадянського суспільства, з іншого, досвіду реалізації таких моделей в Україні немає. Можна прогнозувати, що  це буде тривалий процес адаптації та оптимізації шляхом постійного впровадження змін і самоаналізу.

Як розповів виконавчий директор ГО «Подільська агенція регіонального розвитку», керівник Офісу реформ у Вінниці Олег Левченко, що особливо важливим аспектом у справі добровільного об'єднання громад є безпосереднє залучення громадян до обговорення проблем громади та прийняття рішень.  Реформа має здійснюватися у формі діалогу.

За його словами, «в українців з’явилося міфічне уявлення, що реформи – наше все. Проте не всі розуміють, що реформи це процес, який триває, скажімо, від трьох до восьми років. Він міняє спосіб життя людини, економічні відносини, підготовку і кваліфікацію кадрів. Відтак це не лише людський потенціал і час, але й серйозні фінансові вливання. Без них важко робити реформи швидко. Потрібно, аби було розуміння, що адміністративна і територіальна реформа це не лише законодавчі рішення, але й економічні розрахунки».

«Бюджети більшості сіл – це бюджети проїдання. Фактично всі повноваження – в районах. Райрада голосує,  але розпоряджається грошима райадміністрація. Відповідно, виходить система двовладдя, де є вертикаль президентська, умовно управлінська, і є вертикаль місцевої влади.Тобто обираються люди, які мають реагувати на місці. Саме з них громади питають. Але проблема в тому, що ці обранці не володіють ресурсом, не мають повноважень. Тому їм не цікаво інвестувати в території, немає почуття господаря. Логічно, що ця ситуація неприпустима, її потрібно змінювати. Аби обрана людина була господарем території, щоб у неї було відчуття, що вона відповідає за селище і землю навколо нього», - розповів Олег Левченко.

На сьогодні вже створені 159 об'єднаних територіальних громад, які стали першими пілотами децентралізації.

Не зважаючи на активну просвітницько-інформаційну роботу,  рівень загального розуміння процесу децентралізації серед громадян залишається низьким. Більшість громадян України не розуміють в чому суть реформи децентралізації, і тому або саботують ці реформи, або чинять опір.

Існує також недостатність взаєморозуміння між усіма стейкхолдерами реформи з децентралізації. Частина українського політикуму і української бюрократії свідомо поширює міфи про реформу, які стають підґрунтям для різноманітних конфліктів. Без подолання цих конфліктів і досягнення загального розуміння не буде ніякої широкої підтримки і консенсусу у впровадженні реформи. Цей факт відкриває величезне поле роботи для всіх зацікавлених сторін, що беруть участь у децентралізації: центральна і місцева влада, офіси реформ як агенти змін, організації громадянського суспільства.

Впровадження реформи місцевого самоврядування у відповідності з європейськими стандартами та передовими практиками – чи не наймасштабніший трансформаційний проект за усі роки незалежності України. Враховуючи те, що ця реформа стосується практично усіх громадян України, найважливішою умовою її успіху має бути відмінний рівень комунікації та взаємодії між усіма зацікавленими сторонами та громадськістю. 

  

Захід відбувся в рамках проекту «Побудова діалогу усіх зацікавлених сторін навколо потреб об’єднаних територіальних громад».